تکنولوژی

تکنولوژی cloud

تکنولوژی

تکنولوژی cloud

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است



افزایش فروش یک مفهوم جدید نیست. با وجود ابزار های نرم افزاری و برنامه های کاربردی می توانید مراحل فروش کسب و کار خود را به صورت خودکار انجام دهید و روند فروش را بسیار ساده کنید. اما چه چیزی موجب افزایش فروش می شود؟ و اصلا چرا فرآیند فروش اهمیت دارد؟

برخی نکات که به طور مستقیم برای استراتژی فروش موثر هستند شامل موارد زیر می ­باشند :

  • از ابزار مناسب برای بخش فروش کسب و کارتان استفاده کنید
  • ابزار مناسب برای بخش فروش

برای ایجاد هماهنگی در بخش فروش، ضروری است که یک سیستم اتوماسیون وجود داشته باشد که بتوانید مراحل فروش را ساده کنید.

این یکی از ویژگی های نرم افزار CRM است.با وجود اینکه تعداد زیادی نرم افزار CRM وجود دارد، اما CRM یک ابزار مناسب برای اتوماسیون بازاریابی، فروش، پشتیبانی و ویژگی هایی برای افزایش فروش کسب و کار است.

یافتن راه هایی برای افزایش فروش و افزایش در آمد و تکرار فروش و تشویق برای پذیرفتن استفاده از نرم افزار CRM، چالش ها و مشکلاتی عمده ایی هستند که مدیران فروش با آن مواجه اند.

طبق گفته گارتنر، 70 درصد تلاش های تحول در کسب و کار ناشی از عدم تعامل است، پذیرش استفاده از تکنولوژی جدید سخت است ولی افزایش فروش باعث افزایش نرخ پذیرش می شود.

تکنولوژی درست را انتخاب کنید. زیرا این موضوع باعث افزایش فروش کسب و کار و در نتیجه باعث افزایش پذیرش استفاده از نرم افزار CRM می شود.

 شناسایی معیار های مهم کسب و کار برای دنبال کردن فرآیند فروش
هنگامی که شما نرم افزار CRM را برای فرآیند فروش خود پیاده سازی می کنید، باید مشخص کنید کدام معیار را برای افزایش فروش دنبال کنید؟ کدام معیار بیشترین افزایش فروش را برای کسب و کارتان دارد؟ و چه چیزهایی برای افزایش فروش مهم است و رشد کسب و کار به چه مواردی بستگی دارد.

به این ترتیب شما اهداف و برنامه کاری کسب و کارتان را مشخص و برای آن ها برنامه ریزی می کنید، که این بخش مهمی از موفقیت در بهبود عملکرد فروش است.

ایجاد انگیزه به کارمندان برای رقابت
افزایش حقوق همیشه برای ایجاد انگیزه افزایش فروش موثر بوده و البته بهترین روش است، اما روش های غیر مالی برای ایجاد انگیزه هم می تواند برای افزایش فروش بسیار موثر باشد :

  • پرداخت حقوق به موقع
  • دعوت به شام با مدیران شرکت


انگیزه به طور مستقیم با بهروری مرتبط است و موثر ترین روش برای بهبود عملکرد است.

پیش بینی فروش خود را ارتقا دهید


هنگامی که شما فروش خود را افزایش می دهید، اطلاعات و داده های شما مفید تر می شوند و باعث دقیق تر شدن قیف فروش و پیش بینی فروش در آینده می شود.

با استفاده از نرم افزار CRM می توانید گزارش های دوره ای بگیرید و  در نتیجه می توانید فروش های آینده را با دقت بیشتری پیش بینی کنید. اهداف شما ساده تر و قابل دسترس ­تر می شوند و راحت تر می توانید برای رسیدن به هدف مورد نظر منابع در دسترس را اختصاص دهید و تصمیم گیری کنید.  پیش بینی دقیق باعث ایجاد انگیزه بخش فروش برای افزایش فروش می شود.  اگر شما برنامه ها و استراتژی های زیادی برای فروش دارید، متوجه می شوید که به اهداف مورد  انتظار خود نمی رسید. ارزیابی یک فرصت برای فهمیدن این است که چالش ها و مشکلات برنامه های کاری شما در چه مرحله ­ای قرار دارند.

با وجود حجم زیاد اطلاعات که حاصل افزایش فروش است نیاز به مدیریت مناسب این اطلاعات دارید. برای این هدف مهم نرم ­افزار CRM به کمکتان می­ آید. با نرم افزار CRM می توانید ارزیابی های مفیدی انجام دهید و نقاط ضعف را شناسایی کنید و برخورد مناسبی با آن ها انجام دهید

استفاده از نرم­ افزار CRM برای فرآیند فروش کسب و کار علاوه بر افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد مزایایی دیگری نیز به همرا دارد که شامل : اطلاعات مفید و قیف فروش دقیق، هماهنگی بخش فروش، بهبود همکاری در بخش فروش، افزایش کارایی، پیش بینی فروش دقیق تر، ایجاد انگیزه و تعامل بیشتر در بخش فروش، افزایش شفافیت و… می­ باشند.

  • Karim Dehghan

آمارها نشان می‌دهد الگوهای رفتاری مصرف‌کنندگان و شیوه‌هایی که برای خرید برمی‌گزینند، طی چند سال اخیر کاملاً تغییر کرده‌است:

اهمیت ارتباط با مشتری در تکرار خرید؛ یک شیوه تضمین جریان درآمدی ثابت برای شرکت، داشتن مشتریان وفادار است و به همین دلیل است که حفظ مشتریان از ارکان مهم برنامه‌های بازاریابی شرکت‌ها است. به نظر می‌رسد مشتریان نیز نسبت به رفتارهای یک شرکت برای حفظ مشتری حساس‌تر شده‌اند. تنها در مدت هشت سال از سال 2005 تا 2013 تعداد مشتریانی که تنها به سبب خدمات پس از فروش ضعیف‌تر، تولیدکننده دیگری را ترجیح دادند (Brand Switching) و محصول جایگزینی را خریداری کردند، از 34% به 66% افزایش یافته است.

استفاده گسترده مصرف‌کنندگان از وسایل ارتباطی؛ وجود ابزارهایی مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها که مصرف‌کنندگان زمان زیادی از روز را صرف کار با آن‌ها می‌کنند و عموماً طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های روزانه خود را به کمک آن‌ها انجام می‌دهند، به فرصتی طلائی برای سازمان‌ها تبدیل شده‌اند تا به این ترتیب ارتباط خود را با مشتریان گسترش داده و فعالیت‌های بازاریابی خود را مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنند. 85% از شرکت‌کنندگان در یک بررسی اعتقاد داشتند ابزارهای همراه (تلفن هوشمند و تبلت) جزء اصلی در زندگی‌های امروز هستند، 89% این ابزار را پلی ارتباطی با آن چه در دنیا می‌گذرد می‌دانستند و اعلام کردند که به صورت متوسط 3 ساعت و نیم از روز را صرف کار با این ابزار می‌کنند.

رفتار خرید آنلاین؛ مشتریان ساعت‌های بیشتری را صرف بررسی آنلاین محصولات و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی می‌کنند، در حالی که پیش‌تر چنین بستری برای فروش وجود نداشت. 91% از افرادی که در یک بررسی شرکت کرده بودند، اعتقاد داشتند جستجوی آنلاین پیرامون ویژگی‌های محصول موجب می‌شود اعتماد بیشتری نسبت به خرید خود داشته باشند.

چنین تغییراتی لزوم ایجاد تجربه شخصی برای تک تک مشتریان در طراحی محصول (متناسب با سلیقه آن‌ها) و ایجاد ارتباطات نزدیک‌تر را ایجاب می‌کند و در نهایت منجر به تغییراتی در ارتباطات داخلی شرکت ارائه دهنده کالا/ خدمات نیز خواهد شد. واحد بازاریابی و فروش می‌بایست تعاملات بیشتری با هم داشته باشند، چرا که مسئولین فروش نقطه تماس شرکت با مشتری نهایی هستند در صورتی که متخصصین بازاریابی به شدت نیازمند شناخت مشتریان هستند و شناخت بهتر رفتارها، علائق، ترجیحات و الگوهای مصرفی مشتری تنها با بهبود تعاملات امکان‌پذیر خواهد بود. این شناخت می‌تواند مربوط به هر حوزه‌ای باشد؛ از طراحی محصول گرفته تا نحوه ارائه آن و شیوه‌ای که معرفی آن را تأثیرگذار خواهد کرد، همه اطلاعاتی هستند که مبنای بسیار خوبی جهت بهبود عملکرد شرکت می‌شوند.

نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری ابزاری است که با همین هدف طراحی شده‌است: ایجاد جریان اطلاعاتی میان واحدهای بازاریابی و فروش و بهبود تعاملات این دو در فرایندی یکپارچه برای مدیریت ارتباط با مشتری. در شیوه سنتی کسب‌وکار، متخصصین بازاریابی مسئول برنامه‌ریزی برای جذب مشتریان بالقوه هستند که در اصطلاح به آن ایجاد سرنخ (Lead Generation) می‌گویند. مسئولین فروش نیز در نهایت مشتری را تا مرحله فروش پیش می‌برند که در اصطلاح به آن انجام فروش (Closing Deals) گفته می‌شود. با این حال تغییرات الگوهای رفتاری مصرف‌کنندگان و شیوه‌های خرید موجب شده در کسب‌وکار امروز، یکپارچگی نیازی ضروری برای چنین فرایندی باشد و استفاده از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری بدون شک راهکاری مناسب برای مواجهه با این چالش است. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند:

  • متناسب با نیازهای مشتریان (که توسط واحد فروش ارائه می‌شود) کمپین‌های خود را طراحی کنید تا مخاطبان شما بهتر به شما گوش کنند، بیشتر شما را به خاطر بسپارند و در نهایت اثربخشی این کمپین‌ها را در افزایش فروش حاصل از آن مشاهده کنید.
  • چرخه فروش را به تناسب الزامات معرفی محصول و نیازهای مشتریان تعریف کنید؛ ممکن است فاصله ایجاد سرنخ تا انجام فروش بین چند روز یا چند ماه متغیر باشد و هر محصول بسته به پیچیدگی‌های آن به تعریف مراحل مختلفی برای ایجاد آگاهی در مشتری تا خرید نیاز داشته باشد. پیگیری همه این مراحل نیازمند فراهم کردن بستری مناسب جهت برنامه‌ریزی و مدیریت آن می‌باشد. 
  • ارتباطات خود را با مشتریان پس از انجام فروش نیز حفظ کنید تا به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند؛ از کانال‌های ارتباطی به‌روز استفاده کنید. بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی می‌تواند ارتباطات شما را در فضای مجازی با مشتریان گسترش دهد. همچنین ایجاد انجمن‌های هواداری و پایش گفت‌وگوهای آن‌ها نیز کمک می‌کند مشکلات محصولات خود را بهتر درک کنید و جهت افزایش رضایت مشتریان آن‌ها را رفع کنید.


مبتنی بر تحلیل گزارش‌های فروش به تفکیک بخش‌بندی‌های مختلف مشتری که خروجی نرم‌افزار است، عملکرد فروش خود را پایش کنید؛ بدانید مشتریان شما در چه بازه سنی بوده‌اند؟ در کدام منطقه (جغرافیایی) بودند؟ چه جنسیتی داشتند؟ در چه بازه زمانی بیشترین فروش انجام شده‌است؟ چه قدر طول می‌کشد تا یک مشتری بالقوه محصول شما را بخرد؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر که مبنای مناسبی برای انجام اقدامات لازم در صورت نیاز برای بهبود عملکرد خواهند بود. نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) راهکاری است برای پاسخ به چالشی که برآمده از تغییر الگوهای رفتاری مصرف‌کنندگان است. این راهکار با ایجاد جریان اطلاعاتی و بهبود تعاملات، طیف گسترده‌ای از امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد و تیمی یکپارچه از کارکنان شما می‌سازد که با شناختی عمیق‌تر از مشتری، فعالیت‌های بازاریابی و فروش را در راستای نیازهای مشتریان برای تحقق بهترین ارتباط با مشتری شکل می‌دهند.

  • Karim Dehghan